Brzy budu školákem

.ÚVOD:

Před zápisem dítěte do ZŠ mnoho rodičů zvažuje odklad školní docházky. Toto dilema je rozumné řešit s učitelkou v mateřské škole, která má dostatek pedag. znalostí a zejména má možnost srovnání schopností dětí v kolektivu. Každý rodič bez možnosti srovnání má tendenci si své dítě idealizovat.

ODKLAD ŠKOLNÍ DOCHÁZKY:
Velkým problémem je též chápání odkladu školní docházky / dále jen OŠD/, jako něco degradujícího ! Často slýcháme věty typu "Ale on není hloupý..." OŠD však neřeší pouze rozumové schopnosti, ale zaměřuje se též na:

  • biologickou zralost a fyzickou zdatnost dítěte / vzrůst, koordinaci pohybů / , dítě fyzicky nezralé je často nemocné a s tím souvisí rychlá unavitelnost, pokud jsou na dítě zvýšené nároky, což přechodem do ZŠ jistě nastane . Dítě není zvyklé na nový denní režim jak ve škole, tak v době, kdy přijde domů , nově nastupuje příprava do školy, psaní domácích úloh.Z tohoto hlediska je též důležitý věk a pohlaví dítěte. Děti rozené v období květen - srpen a zejména chlapci dozrávají později a tím jsou při nástupu znevýhodněni / např. děti, kterým bylo 6. let již v lednu jsou vyzrálejší/.
  • sociální a emocionální zralost- Sociálně nezralé dítě má problémy zařadit se do kolektivu dětí. Delší odloučení od rodiny mu dělá velké potíže - stačí delší odmlka v docházce a dítě jde do MŠ s pláčem. Velkým problémem sociální nezralosti je též nerespektování určených pravidel v kolektivu, potíže s ovládáním svých pocitů - nemluvit bez dovolení, nevstávat z místa...
  • psychická zralost- Psychicky vyzrálé dítě je připravené na novou životní roli "Roli školáka". Na tuto roli se těší a již v MŠ se na ni připravuje - má zájem o společné tvoření a činnosti - vyhledává knihy, má radost, když pozná nějaké písmenko/ nechce si jen hrát !!!/Naopak psychicky nezralé dítě volí v nabídkách činností pouze hru ! Pokud je namotivován k jiné řízené činnosti, často ji nedokončí. Je předem odmítavý a stresovaný i z takových činností, které pak hravě zvládne - nevěří si, je psychicky labilní, nesoustředěný, neklidný.
  • rozumová zralost- Patří mezi důležité složky pro vstup do ZŠ , ale bez zvládnutí ostatních oblastí školní zralosti - viz. výše ji plně dítě nevyužije. Řeší úroveň rozumové vyspělosti dítěte - sleduje, zda dítě dokáže provádět jednoduché operace / třídit, řadit dle určeného pravidla - např. dle barvy, tvaru/. Sleduje úroveň komunikace dítěte s druhým / zaměřuje se nejen na bohatost mluvního projevu, ale též na výslovnost a srozumitelnost řeči/.Sleduje úroveň paměti, soustředěné pozornosti, logického myšlení.
Třídní učitelky pozorují rozvoj dítěte - diagnostikují dítě. Pokud mají pocit, že dítě ještě není "zralé", navrhnou rodičům pro dítě OŠD. V měsíci únoru přijede do naší mateřinky pracovnice Pedagogicko-psychologické poradny v Karlových Varech /dále jen PPP/ a se souhlasem rodičů dítě vyšetří. Poté následuje schůzka s rodičem, kde je pracovnice seznámí s výsledky vyšetření. Na rodiči je , zda s OŠD souhlasí či nesouhlasí. Pokud si OŠD vyžádá rodič i přestože ho MŠ nedoporučuje a PPP ho též vyloučí, dítě do základní školy nastoupit musí.
JAK PŘIPRAVOVAT DÍTĚ NA VSTUP DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY:

Příprava dítěte do školy není otázka několika měsíců před zápisem do ZŠ / což se často děje - rodiče si důležitost uvědomí měsíc před zápisem a ptají se učitelky MŠ : " Co s tím naším klukem dělat?!" /Je to otázka výchovy od narození se zaměřením na postupné zvyšování nároků! Je totiž často velká chyba rodičů, kteří tvrdí, že je dítě malé. Jejich pomyslnou cestičku životem neustále zametají. Čím více je tato "cestička" umetená, tím větší má dítě problémy s chápáním reálného světa.

POZOR: Zápis není přijímací zkouška! Pokud dítě tyto činnosti nezvládá, neznamená to, že nebude do základní školy přijato. Ale určité činnosti mu mohou činit potíže.
Třídní učitelky pozorují rozvoj dítěte - diagnostikují dítě. Pokud mají pocit, že dítě ještě není "zralé", navrhnou rodičům pro dítě OŠD. V měsíci únoru přijede do naší mateřinky pracovnice Pedagogicko-psychologické poradny v Karlových Varech /dále jen PPP/ a se souhlasem rodičů dítě vyšetří. Poté následuje schůzka s rodičem, kde je pracovnice seznámí s výsledky vyšetření. Na rodiči je , zda s OŠD souhlasí či nesouhlasí. Pokud si OŠD vyžádá rodič i přestože ho MŠ nedoporučuje a PPP ho též vyloučí, dítě do základní školy nastoupit musí.
  • učte jej zůstat chvíli bez nejbližších - od krátkých chvilek u kamarádky, po pobyt přes noc bez vás u prarodičů a dále pak pobyt v mateřské škole-přechod do školy by pak neměl být problém
  • učte dítě samostatnosti v sebeobsluze při oblékání, hyg. návycích, při úklidu /Vám odpadne spoustu práce a dítě se bude ve škole cítit jistější, protože zvládne to, co ostatní - role "posledňáčka" je stresující!! Ve škole musí být samostatnou jednotkou / nikdo je neutře po vykonání potřeby, nezaváže tkaničku, nepřipraví věci .../
  • veďte dítě k dokončení započatého - není nic horšího, než nedokončená kresba, rozehraná a neuklizená hra či dokonce neustálé střídání her a činností bez smysluplného dokončeného cíle - toto vede k nesoustředěné práci ve škole a odmítání dokončení vytčeného cíle/dítě totiž při zjištění, že práce nejde tak snadno, jak si představovalo, vše okamžitě vzdává
  • posilujte fyzickou a psychickou odolnost a zdatnost- dostatečná přiměřená pohybová aktivita od nejútlejšího věku s rodiči a později pak samostatně formou kroužků- posilujte přiměřeně sebevědomí dítěte - zde však platí pravidlo "Všeho s mírou" nevypěstujte v dítěti "mocné EGO"
  • připravte jej též na to, že se objeví překážky, které nezvládne, že jsou i děti chytřejší, než je on sám- připravíte dítě na možné překážky a realitu, kdy se srovnává s ostatními a zjišťuje své schopnosti, ale též své slabé stránky.
  • posilujte a dále rozvíjejte jeho rozumové schopnosti- nejen poslouchejte pohádky, ale též jej dítěti vyprávějte - potom si společně povídejte, co dítě cítilo, nechte děj pohádky dítěti převyprávět- zaměřte se na to, jak dítě mluví - zda správně vyslovuje - pokud ne, obraťte se na lékaře, který Vám doporučí nejbližší logoped. asistentku
  • sledujte, jak dítě kreslí- jak je tvořivé, jak dokáže zobrazit skutečnost/ lidská postava/ , zda správně drží psací potřebu !
  • zjistěte, zda dítě rozezná a pojmenuje barvy základní i doplňkové
  • procvičujte paměť dítěte - opakováním různých básní a písní, které dítě zná z MŠ- procvičujte pozornost a soustředěnost dítěte - různé hry typu Pexeso, Domino, Člověče, nezlob se / POZOR - nenechte dítě pouze vyhrávat, pro další život se musí dítě naučit přijímat i prohry !/
  • opakujte s dítětem různé předmatematické úkoly - pojmy více-méně, stejně, počet 1 - 10, orientace v prostoru - nahoře-dole-uprostřed, vpravo, vlevo

Teď si možná řeknete, že toho je na jedno malé dítě mnoho, ale troufám si říci, že dítě zvládne mnohem víc - ano, mnohem víc, ale musí mít vedle sebe Vás rodiče, kteří ho budete neustále motivovat a povzbuzovat!!!

CO VŠE BY MĚLO DÍTĚ UMĚT U ZÁPISU: /orientačně/

  • znát své jméno, příjmení a adresu
  • poznat a pojmenovat základní barvy, geometrické tvary/ kruh, trojúhelník, čtverec, obdélník/
  • počítat do 5 kuličky na počítadle, znát pojmy více x méně x stejně
  • správně držet psací potřebu /pokud ji špatně drží, není pak šance správný úchop přeučit/
  • zakreslit jednoduché tvary, nakreslit lidskou postavu, stříhat
  • soustředit se, vnímat a porozumět slyšenému textu
  • vyprávět pohádku podle obrázků
  • navlékat korálky
  • orientaci v prostoru/vpravo, vlevo, nahoře, dole, před, za.../
  • být samostatné při sebeobsluze
POZOR: Zápis není přijímací zkouška! Pokud dítě tyto činnosti nezvládá, neznamená to, že nebude do základní školy přijato. Ale určité činnosti mu mohou činit potíže.

A pokud si milí rodiče nebudete jisti, přijďte za námi pro radu. Domluvíme se a rádi Vám dáme pár námětů na podporu rozvoje Vašeho dítěte. Vaše starost o své dítě je i naším zájmem .

NAŠE MOTTO: "Neotvíráme dětem dveře, ale pomáháme jim najít ten správný klíč, aby si je otevřely samy" Pokud se nám toto podaří ve spolupráci s vámi-rodiči, pak pro ně přestup do základní školy bude hračkou 

Vytvořte si webové stránky zdarma!